Top-lista: 2010-luvun parhaat elokuvamusiikit

Hyvää uutta vuotta ja vuosikymmentä 2020.

Juhlistaakseni vuosikymmenen vaihdetta, ajattelin julkaista blogissa yhteenvetoja loppuunsa kuluneesta 2010-luvusta erityisesti elokuvien näkökulmasta. Tarkoituksena on vähän koostaa 2010-lukua. Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.

Ruudukko julkaisi omassa blogissaan listauksen menneen vuosikymmenen parhaista leffamusiikeista ja sen innoittamana minäkin uskallan nyt julkaista omia listauksiani. Ajattelin nimittäin tätä asiaa jo monta kuukautta sitten, mutta jotenkin vain tyrehdytin itseni julkaisemasta mitään. Ehkä nyt kun seuraan toisen esimerkkiä, voin sanoa itselleni, että tämä on sallittua. Vaikka en koekaan olevani mikään ehdoton asiantuntija, joka pystyisi sanomaan, että nämä ovat fundamentaalisesti 2010-luvun parhaat. Nämä ovat minun mielipiteitäni. Ja sinällään takuulla täysin vääriä. Tee sinäkin oma listasi. Vaikka tämän postauksen kommenteissa, jos ei muualla!


Arrival (2016)




#10
Last Night (2010)
Musiikki: Clint Mansell



Clint Mansell
on miltei kuusikymppinen, brittiläinen ja sittemmin amerikkalaistunut säveltäjä, joka muistetaan myös aikaisemmasta urastaan Pop Will Eat Itself - bändin laulajana. Hänen pianovetoiset elokuvasävellykset vetoavat niin paljon, että uskaltaisin melkein kutsua häntä suosikikseni elokuvasäveltäjistä. Jos arvioisin pelkästään musiikkia irrallisena elokuvista, olisi Last Nightin utuiset kappaleet lähempänä listan kärkeä. Last Night ei kuitenkaan elokuvana ihan yllä sille tasolle.



#09
Phantom Thread (2017)
Musiikki: Jonny Greenwood


Jonny Greenwood
on lähes viisikymppinen säveltäjä myöskin Isosta-Britanniasta. Hänetkin muistetaan rock-bändihistoriastaan, nimeltä Radiohead. Greenwoodin elokuvasävellykset Phantom Threadista edustavat puolestaan päin vastaista, mitä Mansellin. Yksinään, irrallisena tästä elokuvasta en kuuntelisi Greenwoodin hedelmällisiä, keväisiä, kuplivia kappaleita. Mutta elokuvaan ne sopivat niin täydellisesti. Ja niin ne on tarkoitettukin. Minusta elokuvamusiikki vakuuttaa nimenomaan sillä, miten se on räätälöity elokuvan kurveihin. 



#08
The Bridge of Spies (2015)
Musiikki: Thomas Newman


Thomas Newman
jenkki henkeen ja vereen on syntynyt ja kasvanut Los Angelesissa elokuvamusiikki äidinmaidossa. Hän kuuluu Newmanin elokuvasäveltäjäsukuun. Tunnetuimpia muita jäseniä lienee Oscar-voittaja isä Alfred sekä serkku, Randy Newman. En pitänyt Thomas Newmanista ennen. Vakoojien silta muutti tämän. Sai tajuamaan, että jopa Newmanin vähän tylsälle ja kliseisen klassiselle tyylille on paikkansa. Newman on ehdottomasti perinteisen elokuvasävellyksen kiistattomia taitureita, joka pystyy käyttämään imelyyttä hyväkseen. Samaa voi sanoa myös Steven Spielbergista, joten he ovat täydellinen parivaljakko.



#07
One Day (2011)
Musiikki: Rachel Portman


Rachel Portman
on britti ja maailmanhistorian ensimmäinen nainen, joka on voittanut Oscarin parhaasta sävellyksestä. Se tuli jo vuonna 1997 elokuvasta Emma, jota tähditti sen ajan supertähti Gwyneth Paltrow. Portman on säveltänyt musiikit yli sataan elokuvaan, mutta viime vuosina tuntuu vähän kadonneen kartalta. Harmi, sillä One Dayn musiikit ovat todistus hänen kyvystään puristaa musiikista niin paljon tunnetta. Kuin hänen musiikkinsa olisi tuntenut aina.



#06
The Intouchables (2011)
Musiikki: Ludovico Einaudi


Ludovico Einaudi
on italialainen pianisti ja säveltäjä. En tiedä kuinka paljon Koskemattomissa käytetyt biisit ovat räätälöityjä elokuvaa itseään varten ja kuinka paljon Einaudi on vain antanut lupaa elokuvantekijälle käyttää jo olemassaolevia ääniraitoja. Siksi en uskaltanut laittaa häntä listalla korkeammalle. Einaudi ei olekaan elokuvasäveltäjä ihan perinteisessä mielessä. Hän on enemmän taiteilija omissa oikeuksissaan. Mutta hänen sävellyksensä ovat aivan jumalattoman kauniita. Ja soivat Koskemattomien ontoissa käytävissä niin kaihoisasti, että melkein pahaa tekee.



#05
Carol (2015)
Musiikki: Carter Burwell


Carter Burwell
on vuonna 1965 syntynyt amerikkalainen elokuvasäveltäjä, joka tunnetaan erityisesti pitkäaikaisesta yhteistyöstään Coenin veljesten kanssa. Carolissa Burwell kuitenkin saavuttaa jotain niin paljon parempaa kuin ikinä Coenien kanssa on pystynyt tai pystyisikään. Todd Haynesin elokuva on kaunis kuin kyynel ja Burwellin hennot pianosävelet niin vavisuttavan herkkiä.



#04
Arrival (2016)
Musiikki: Jóhann Jóhannsson


Jóhann Jóhannsson
oli islantilainen elokuvasävellyksen pioneeri ja kiistaton nero. Hän kuoli vuonna 2018 vain alle viisikymppisenä, kokaiinin yliannostukseen. Tavallaan käy järkeen, että kun mieli on näin laaja ja rajaton kuin Jóhannssonin, että sitä pitää turruuttaa ja hallita huumeilla. Hän muutti pelin nimen. Erityinen suosikki on Arrivalin äänimaailmasta nämä sävelet, jotka on luotu kuin muistutttamaan alieneiden ääniä. Mutta koko Jóhannssonin liian lyhyeksi jäänyt tuotanto on niin tuskaisan täydellinen.



#03
If Beale Street Could Talk (2018)
Musiikki: Nicholas Britell


Nicholas Britell
on vasta alta nelikymppinen elokuvasäveltäjä, jonka tunnetuimpia teoksia lienevät nämä uuden ajan elokuvantekijän Barry Jenkinsin mullistavat elokuvat Moonlight ja If Beale Street Could Talk. Erityisesti Beale Streetin kukkaisat, hunajaiset, kuplamaiset musiikit jäivät mieleen pyörimään ja loivat yhdessä elokuvan kanssa niin oman tunnelmansa.



#02
Beasts of the Southern Wild (2012)
Musiikki: Dan Romer, Benh Zeitlin


Dan Romer
on L.A.:sta lähtöisin oleva elokuvasäveltäjä ja musiikkituottaja. Tuottajana hän on ollut esimerkiksi Christina Aguileran ja Shawn Mendesin hittien takana. Hänen tunnetuimmaksi elokuvasävellyksekseen noussee seuraava Bond, eli No Time to Die, jonka musiikkien parissa hän hääräilee tällä hetkellä.

Benh Zeitlin,
on nuori elokuvantekijä, joka saavutti valtaisan menestyksen jo ensimmäisellä kokopitkällä elokuvallaan Beasts of the Southern Wild, jonka hän ohjasi, käsikirjoitti ja johon sävelsi myös musiikkeja. Todella omaääninen ja luova tekijä siis, joka on jättänyt elokuvayleisöt odottamaan seuraavaa elokuvaansa. Tämän hetken tietojen valossa se olisi kuitenkin näkemässä päivänvaloa jo tämän vuoden aikana.

Beasts of the Southern Wildin musiikit ovat kuin sydämensykäyksiä.



#01
Burning (2018)
Musiikki: Mowg


Mowg
on etelä-korealainen elokuvasäveltäjä, joka lienee vielä tunnetumpi kotimaassaan kuin kansainvälisesti. Lee Chang-dongin elokuvaan Burning hän kuitenkin loi mielestäni vuosikymmenen parhaat musiikit. Rakastan tällaisia häiriintyneitä, kokeellisia, muodottomia elokuvamusiikkeja. Kuten monissa tämän listan suosikeissani, myös tässä ykkösessä nimenomaan musiikki ja elokuvakerronta kulkevat niin käsi kädessä, että ei voi kuin ihmetellä.



2 kommenttia:

  1. Siinä missä mulla oli mainstream leffojen ja alan vanhojen jäärien täyttämä lista, oli tää jotenkin tosi virkistävää kuunneltavaa (ja luettavaa). Upeita ja kauniita valintoja vähän niiltä vähemmän tunnetuilta lahjakkuuksilta. Kiva kun teit myös listan, oli iloa lukea! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Yllätyin itsekin kuinka hauskaa tätä oli loppujen lopuksi tehdä. Tiedän myös sen, että varmaan jo heti huomenna tulen ihmettelemään, mihin jätin kaikki Desplatit, Shoret, Williamsit. Mutta tänään sydän sykki näille pienemmille tekijöille.

      Poista