04 joulukuuta 2016

Movie Monday #83 - Disney prinsessat

"Kuka on mielestäsi paras Disney prinsessa? Mikä tekee hänestä parhaan ja mieleenpainuvimman? Kaunis ja avuton, vai upea ja vahva?"

Vastatakseni kysymykseen: Lumikki.

Minun piti alun perin kirjoittaa pitkä valitusvirsi prinsessoista ja kuinka en pidä prinsessaelokuvien olemassaoloa kovinkaan tähteellisenä, mutta tämän päivän jälkeen, joka minulla juuri oli, haluaisin tehdä tästä postauksesta varsin erilaisen. Siksi annan vain kahdella lauseella syyni siihen, miksi prinsessat eivät juuri kiinnosta ja lopun blogitekstistä käytän sitten muuhun. A la:

Tässä minun ongelmani prinsessojen suhteen: heidän ainoa funktio on olla kauniita koristeita miehiä varten. Se yhdistettynä siihen fantasiaelementtiin, että nämä prinsessat saavat kaiken mitä haluavat, vain koska ovat prinsessoja, tekee tästä aiheesta minulle hyvin kiinnostamattoman.

Nyt on tosiaan lauantai, 3.12. ja minä olen käyttänyt koko päivän istuen sohvalla, tehden yhtikäs mitään. Minulla oli iso, pitkä lista asioita, joita minun piti tehdä. Kuten minulla oli iso, pitkä lista asioita, joita minun piti tehdä myös eilen. Silti käytin myös eilisen päivän maleksien kotona, katsoen Netflixiä. Ehkä se on ulkona villitsevä pimeys, mutta jokin on saanut mielialani hyvin apaattiseksi. En ole löytänyt kovinkaan paljon merkitystä tehdä mitään.

Koska oloni ollut tälläinen nyt hyvän aikaa, tuli tänään mieleeni elokuva I'll See You In My Dreams, jonka näin noin vuosi sitten. Sen pääosassa on Blythe Danner, kokenut veteraaninäyttelijä, joka esittää eläköitynyttä leskirouvaa eteläisestä Californiasta, jonka päivät kuluu golf-klubilla ollessa ja korttia pelatessa ystäviensä kanssa. Hän tapaa Sam Elliottin näyttelemän herramiehen ja valitettavasti hänen koiransa kuolee. Hän myös tutustuu allaspoikaansa.

Miksi haluan puhua ennemmin tälläisestä naishahmosta, kuin yhdestäkään Disney-prinsessasta? Syy tähän löytyy minun viime päivien aikataulustani. Kun en ole kerta kaikkiaan saanut aikaiseksi nousta sohvalta tehdäkseni yhtään mitään, koen, että I'll See You In My Dreamsin kaltainen elokuva on vastaus niihin kysymyksiin, joita minun täytyy esittää itselleni, jotta pääsen ylös sohvalta. Minua ei motivoi, tai ilahduta, tai inspiroi joku kaunis, koriste linnassa, jonka elämässä kaikki on ennaltamäärätty. Minua kiinnostaa nainen naapurissa. Miten hän järjestää elämänsä mielessään tehdäkseen siitä merkityksellisen. Minua kiinnostaa, millaisia keskusteluja käydää alakerran asunnossa, joka ilta, illasta toiseen. Minua kiinnostaa, millaisena muut näkevät tämän maailmamme. I'll See You In My Dreams on siitä harvinainen elokuva, että se on yllättävän henkilökohtainen. On katsojasta kiinni, millaisen merkityksen asetamme tälle elokuvalle ja sen tapahtumille. Se on kuin riisuttu totuus tai heijastus itsestämme, koska elokuva on kuvattu niin pelkistetysti. Mitään näennäistä ei tapahdu ja silti siinä tapahtuu kaikki, toisin kuin niissä prinsessaelokuvissa, joissa näennäisesti tapahtuu kaikkea ja silti ei yhtikäs mitään.


...=)








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...