24 syyskuuta 2016

Hello, It's Me

Pitkän tähtäimen suunnitelmani on ollut vähitellen avata itseäni enemmän ja enemmän. Vähän aikaa sitten luouvin salanimestäni, Cilo. Minulla on ollut syitä pitää itseni pimennossa. Oikeastaan syitä on ollut monia. Olen halunnut blogini päähuomion olevan kirjoituksissani, en itsessäni. Olen halunnut suojella omaa tietosuojaani. Olen halunnut kirjoittaa salaa, sillä en halua että ihmiset tekevät johtopäätöksiä minusta kirjoituksieni perusteella. Olen halunnut pitää vihaajat loitolla.

Koen kuitenkin, että pystyn paremmin kirjoittamaan, kun minun ei tarvitse peitellä mitään. Kun voin avautua niin vähän tai paljon kuin haluan tekstieni välityksellä. Ja itse pidän myös tärkeänä lukijana sitä, että pystyn ymmärtämään kirjoittajaa tekstin taustalta ja se ei kovin hyvin onnistu, jos kirjoittaja on vain nimimerkki.

Siksi olen ottanut käyttöön nimen, joka on lähempänä oikeaa henkilöllisyyttäni. Tästä lähin kirjoitan nimellä Waltsu.



...=)

16 kommenttia:

  1. Moi Waltteri!
    Kaikkien näiden vuosin jälkeen tääkin nyt selvisi että millainen olento siellä toisessa päässä kirjoittelee! Tosi hyvin olet onnistunut pitämään itsesi anonyyminä mikä on aika huikea saavutus tänä päivänä!

    Pakko myöntää, että olet kirjoittanut niin sukupuolineutraalisti aina, että vasta nyt uskallan jopa 75% varmuudella olla jotain mieltä sukupuolestasi! Sama koskee ikääkin :D

    Tai ehkä minä vaan olen huono enkä ole osannut huomata asioita (tai en ole oikeastaan kiinnittänyt huomiota sellaisiin seikkoihin.) Joka tapauksessa nyt on ihan kiva saada kasvotkin huikealle blogille! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moiii!

      Kiitos kehuista. Olen tuota ikää itse asiassa miettinytkin, kun itsekin olen tekstejäni lukenut, on tuntunut siltä, että vaikutan vanhemmalta mitä olenkaan, ehkä. Jonkinlainen vanha sielu siis minäkin...

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kiitos <3

      Tässä kysymyskin olikin juuri siitä, että Google voi pitää identiteettini suojassa tai ei, mutta itsehän päätän mitä ja millaisena itseni näen. Sukunimeni varmaan jotenkin sain blokattua, mutta eipä silläkään niin väliä, jos sen nyt jostain pystyy kaivamaan. Elämässäni minua vain ei aina ole palkittu siitä, että olen oma itseni ja kirjoittajanimeni takaa olen pystynyt olemaan itseni estottomasti. Silmäni siis ovat kostuneet sinun hienon eleesi takia, koska et tuominnut minua, päin vastoin...

      Kiitos vielä kerran,
      Waltsu

      Poista
  3. Hei Waltsu!

    Tuota tietty tämä voi olla vähän myöhäistä mutta minulla myös Bloggerin seuraa-nappi ehdottaa omaa nimeäni joten olen ratkaissut tuon seuraamisongelman näin:

    Loin blogin alunperin oman nimistä osoitetta käyttäen (sanotaan vaikka osoite A@gmail.com). Eli kun haluan käyttää Blogger.com:ia minun on kirjauduttava Google-tunnuksella A@gmail.com.
    Minulla on toinen sähköpostitili B@gmail.com joka viittaa blogin nimeen (ja huom! tässä tilissä käyttäjän nimi on alias).
    Haluan kommenteista viestin kumpaankin osoitteeseen joten Bloggerin asetuksissa kohdassa sähköposti olen asettanut kohtaan Kommentin sähköposti-ilmoitus: A@gmail.com, B@gmail.com
    Kun tein blogin käytin Alias nimeä. Blogger.com asetuksissa Tekstit, kommentit ja jakaminen näkyy käyttöoikeudet kohdassa Blogin Kirjoittajat: Alias (mutta osoite A@gmail.com) (tässä voi olla jokin ajatusvirhe mutta näin olen saanut sen toimimaan)
    Oletettavasti sinulla on jokin tämän suuntainen kahden sähköpostin systeemi käytössä.

    Kun haluan seurata jotakin blogia toimin näin:
    Kirjaudun Gmailista ulos tunnuksesta A ja kirjaudunkin sisään tunnuksella B. Sitten menen kiintoisaan blogiin ja painan Seuraa nappia. (Jos nyt avaa Blogger.com-tilin siellä ei ehkä näy omaa blogia...)
    Mutta koska blogini ei ole kiinnitetty tiliin B vaan A, ja haluan nähdä uudet blogikirjoitukset Bloggerin etusivulla, joudun tekemään vielä näin: Kirjaudun ulos tililtä B ja kirjaudun tilille A. Sitten menen Bloggeriin ja kohtaan lukuluettelo: Lisää (laatikkoon kirjoitetaan seurattavan blogin osoite)

    Melko sotkuista mutta en ole parempaakaan keksinyt.

    Ihan kuriositeettina: tuota kirjoittaessa tuli olo etten ole ihan varma onko systeemi 100% aukoton. Aloin nimittäin miettiä blogikirjoituksiin kommentointia, kun sähköpostiisi tulee ilmoitus viestistäni näkyykö siinä blogiin viittaava nimeni, joku muu nimi vai noreply-comment tyylinen osoite?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelinkin, että en voi olla ainoa, kuka tähän ongelmaan on törmännyt...
      Ratkaisusi on kieltämättä moniulotteinen. Itsekin käytän kahta sähköpostia samalla tavalla, että operoin omalla sähköpostitililläni bloggeria, mutta irralliset viestit ohjaan cinemalozenge@gmail.comiin. Hyvä, että keino yhä siis löytyy pitää identiteetti jokseenkin salassa (tosin aika naurettavaa, että Googlen kanssa ei muulla tavoin pysty operoimaan kuin tälläisillä kikka kolmosilla) - itse olin muutenkin aikeissa siirtyä täysin pois kirjoittajanimistä ja profiileista ja enemmän siirtää bloginkin kanssa huomiota omaan itseen (vaikka mahdollisten blogiyhteistöidenkin takia), että siihen lähinnä turhauduin, että anonyymiutta ei arvosteta samalla lailla mitä ennen....

      Kun saan ilmoituksen sinun kommentistasi, näen juurikin tuon noreply-comment-tyylisen osoitteen ja sinun nimesi Graduated Cylinderin.

      Poista
    2. Ok.
      Tuo noreply on ihan ok vaikka voisihan siinä bloginkin email näkyä. En vain tiedä mitä kautta sen voi vaihtaa, ehkä blogger-profiilin (johon ei näytä enää pääsevän suoraan Blogger.comin kautta) tai Google+-tilin kautta.

      Poista
    3. No tätä juuri tarkoitan. Kaikki on mennyt niin sekavaksi. Google + on maailman huonoin keksintö ikinä. Ja mikä tarve on ollut tehdä tuosta blogger-profiilista niin vaikean? Ennen sillä oli suurempi rooli blogin hallinnassa, mutta nyt jotenkin samoista toiminnoista ohjautuu tuonne aboutme.google.comiin - en tiedä: toivon, että anonyymit pysyvät anonyyminä, mutta minä pesen käteni nyt pois tästä sotkusta. Kortit on esillä pöydällä.

      Poista
  4. No sie jaksat yllättää näillä postauksilla, vaikka toki osin googlen painostamana. Mun mielikuvissa oot kyllä edelleen brunetti nuori naishenkilö, ei siitä nyt ihan heti pääse eroon :D

    Ja onpas "kivaa" nämä googlen uudistukset, onneksi kerkesit varoittaa muitakin... itse en nyt välittäisi myöskään, että ihan kaikki fuusioituu samaksi, vaikka omalla etunimellä kirjoitankin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa!! Aivan loistavaa! :DD

      Ja tosiaan oli aika outoa, että tuli näin puskista, yleensä Googlelta on tullut kaikenmaailman ilmoituksia ties mistä muutoksista, mutta tähän en osannut kyllä varautua.

      Poista
  5. Olipas melkoisen kurja juttu! Voin hyvin ymmärtää suuttumuksesi, sitä olisin varmasti itsekin jos noin olisi käynyt. Eihän siitä nyt varsinaisesti mitään haittaa olisi, mutta kurjaltahan se tuntuu, että joku toinen taho voi kysymättä/ilmoittamatta mitään tuoda "julki" henkilökohtaisia tietoja.

    Mutta kiva kun kuitenkin päätit esittäytyä vielä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tod!
      Pelästyin myös siksi, koska nyt paljastui että tälläinen on mahdollista, niin jatkokysymys on, että mitä muuta Google voi levittää ilman lupaa?

      Ja on kyllä ihan kiva nähdä bloggaaminen tästäkin näkökulmasta, omilla kasvoilla. Jotenkin välittömämpää.

      Poista
  6. Waau mikä käänne :D Olenkin monesti miettinyt millainen tyyppi CiLon takana onkaan. Aluksi minäkin olin Sinin tapaan sitä mieltä että joku nuori nainen siellä varmaan on. Kuitenkin nimimerkin vaihdoksen myötä aloin epäilemään saamaani vaikutelmaa ja vieläpä kun poikaystäväni oli ihan varma että miesbloggaaja on kyseessä. Niin, mukava siis tutustua vielä! :) Ihailen rohkeuttasi tulla esiin omalla identiteetilläsi, sillä sinulla vaikuttaa olleen syysi tarkan anonymiteetin säilyttämiseen (mikä minua ainakaan ei ole koko blogisi seuraamisaikana haitannut lainkaan, se on vain ihailtavaa) Ja kuulostaapas todella kummallisilta nuo Googlen uudistukset :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :DDDD

      Kiitos vaan - onpa jännää, että poikaystäväsi sitten hokannut homman nimen...

      Poista
  7. Terve Waltteri! :) yksityisyys tosiaan kuollut...:D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...