09 tammikuuta 2016

BAFTA nominations 2015


Palapelin palaset alkavat kasaantua.
Ja, kuten Sini (Sinin Leffablogista) ystävällisesti muistutti, niin Oscar-ehdokkuudetkin julkistetaan jo ensi torstaina ja palaan ehdottomasti vielä sitä ennen antamaan lopulliset Oscar-veikkaukseni (ehdokkuuksista).


Mutta sitä ennen käsittelen tässä vielä nopeasti Bafta-ehdokkuudet ja laajennan analyysiani vähän näiden viiden tärkeimmän palkinnon ulkopuolellekin...

EHDOKKUUDET

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
BEST FILM
The Big Short
Bridge of Spies
The Revenant
Carol
Spotlight

BEST ACTRESS
Brie Larson – Room
Saoirse Ronan – Brooklyn
Cate Blanchett – Carol
Alicia Vikander – The Danish Girl
Maggie Smith – Lady in the Van

BEST ACTOR
Leonardo DiCaprio – The Revenant
Eddie Redmayne – The Danish Girl
Michael Fassbender – Steve Jobs
Matt Damon – The Martian
Bryan Cranston – Trumbo

BEST SUPPORTING ACTRESS
Kate Winslet – Steve Jobs
Alicia Vikander – Ex Machina
Rooney Mara – Carol
Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight
Julie Walters – Brooklyn

BEST SUPPORTING ACTOR
Benicio Del Toro – Sicario
Christian Bale – The Big Short
Idris Elba – Beasts of No Nation
Mark Ruffalo – Spotlight
Mark Rylance – Bridge of Spies

FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE
The Assassin – Hou Hsiao-Hsien
Force Majeure – Ruben Ostlund
Theeb Naji – Abu Nowar, Rupert Lloyd
Timbuktu – Abderrahmane Sissako
Wild Tales – Damian Szifron


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BAFTA on siis Iso-Britannian vastine Oscarille, samaan tapaa kuin Suomen Jussi-patsas tai Ranskan Cesar-palkinto. En lukisi liikaa näihin ehdokkuuksiin, sillä BAFTA on erittäin riippumaton Oscareiden valinnoista. Esimerkiksi muutama vuosi sitten kumpikaan. Jared Leto tai Matthew McConaughey eivät olleet edes ehdolla BAFTAan, mutta kävelivät Oscarit kainaloissa palkintokauden jälkeen menemään. Tähän EI siis päde sama sääntö kuin SAG-palkintojen kanssa (joka on siis se, että ilman SAG-ehdokkuutta on Oscaria melko vaikea voittaa). Kuitenkin BAFTA-ehdokkuus tietenkin tukee Oscar-kampanjaasi ja vahvistaa vain Oscar-ehdokkuutesi mahdollisuuksia.

COVERAGE:
  • Alicia Vikander sai jälleen kaksi ehdokkuutta (sekä pääosasta elokuvasta The Danish Girl että sivuosasta elokuvasta Ex Machina) ja tämä saa minut hyvin hämilleen. Totta puhuen, en tiedä yhtään tuleeko hän saamaan ehdokkuuden pääosasta vai sivuosasta, mutta The Danish Girlista hän TULEE sen saamaan. Mikä on mielenkiintoista on, että jos hän tosiaan saa The Danish Girlista ehdokkuuden PÄÄOSASTA, voisiko hän jatkaa putkeaan ja saada ehdokkuuden myös sivuosasta elokuvasta Ex Machina. Hänestä tulisi yksi harvoista, jotka ovat molemmat kategoriat samana vuonna valloittaneet ja taidanpa veikata, että tämän tempun tämä tyttö tulee tekemään. On meinaan sen verran vakuuttava näyttelijä kyseessä. Mutta se riippuu siis ihan täysin nyt tästä kategoriapelleilystä (josta olen jo valittanut kertaalleen)
  • Maggie Smithin ehdokkuus pääosakategoriassa ei ole mikään yllätys (haloo, brittinäyttelijä), mutta en usko hänen mahdollisuuksiinsa Oscarin suhteen. Hänen Buzz on ollut lähes olematonta. Jos joku sen saa nyt tässä vaiheessa niin se on joko Charlotte Rampling (45 Years) tai Helen Mirren (The Woman in Gold) ja minun rahani ovat ensinmainitussa.
  • Bryan Cranston sitten onnistui vakiinnuttamaan itselleen paikan Oscar-ehdokkuuksiin. Minulla ei ole enää epäilystäkään saako hän Oscar-ehdokkuuden, kuten saa myös Leonardo DiCaprio, Michael Fassbender ja Eddie Redmayne. Mielenkiintoinen kysymys onkin, että kelle viides slotti kuuluu. BAFTAT päättivät sen kuuluvan Matt Damonille, mutta en menisi vielä hakkaamaan hänen nimeänsä mihinkään kiveen.
  • MIESSIVUOSAN KATEGORIASTA: jaha, missäs Stallone kuppaa? The Big Short ja Spotlight ovat molemmat ensemble-draamoja ja on mielenkiintoista nähdä, minkä kukin palkintokomitea poimii kaikista elokuvan mahdollisista ehdokkaista suosikeikseen. BAFTAT päättivät Mark Ruffalon (Spotlighitista) ja Christian Balen (The Big Shortista), mutta todennäköisempi vaihtoehto Oscareiden suhteen on molempien leffojen poisjääminen näyttelijäkategorioiden osalta, sillä ne syövät itsensä pois, kun ei ole mitään selkeää suuntaa. Yllätyin nähdessäni Benicio Del Toron ehdokkuuden Sicariosta. Hän oli vielä alkukaudesta vahva ehdokas, mutta SAG, Golden Globe, Critics' Choice-ehdokkuuksien vyöryessä sisään, hän vähän niinkuin häilyi pois ja en enää usko hänen mahdollisuuksiinsa millään lailla. Uskon vieläkin Idris Elban olevan vahva voittaja (Oscareissa) tässä kategoriassa, ellei Stallone pystiä varasta, koska akatemia on tunneusti hyvin nostalginen
  • Julie Walters Brooklynista on myös ilmiselvä ehdokas BAFTAn puolella, mutta mitään toivoa hänellä ei ole Oscareissa. Itse asiassa parhaan naissivuosan kategoriasta on muodostunut mielenkiintoisin. Ainoa varma ehdokas tuntuu olevan Kate Winslet, jonka katson kuuluvan ns. kakkosvoittaja-kastiin, jollainen on melkein joka vuosi. Se yksi varma ehdokas, jota kukaan ei kyseenalaista, mutta kukaan ei myöskään valitse voittajaksi (viime vuosina: Reese Witherspoon - Wild, Sandra Bullock - Gravity, Amy Adams - The Master jne) (ja itse asiassa myös tämän vuoden Mark Rylance, joka saa ehdokkuuden ehdokkuuden perään, kukaan ei kyseenalaista, mutta ei hän kyllä yhtäkään pystiä tule keräämään, se on vissi ja varma se!)
  • Valitsin myös tuon parhaan vieraskielisen elokuvan kategorian tuohon, koska koin mielenkiintoiseksi, että Son of Saul, jota on pidetty varmana voittajan Oscareissa, ei saanut BAFTAlta edes ehdokkuutta. Mutta todistaa vaan BAFTAn luonnetta. Eli aika mitäänsanomaton luonne se on...
  • Lupasin esitellä vähän palkintokautta näiden viiden pääpalkinnon ulkopuolelta ja teen sen PGA, WGA, DGA-palkintojen kautta. Eli nämä ovat tuottajien (Producers' Guild), käsikirjoittajien (Writers' Guild) ja ohjaajien (Directors' Guild) kiltojen palkinnot. Ja nämä eivät sinänsä kerro Oscareista eikä ylipäätänsä palkintojen tai ehdokkuuksien jakautumisesta paljoakaan harjaantumattomalle silmälle. Mutta otetaan esimerkki viime vuodelta. Kaikki pitivät Boyhoodia varmana voittajana ainakin jommalle kummalle 1) ohjaajan tai 2) elokuvan Oscar-palkinnolle. Kuitenkin Birdman onnistui voittamaan kaikki nämä edellä mainitut kiltojen palkinnot parhaaksi elokuvaksi ja tämä periaatteessa sinetöi pelin. Kun jollain elokuvalla on näin yksimielinen tuki takanaan näiltä alan ammattilaisten killoilta, ei tarvinnut olla rikaskaan mies laskeakseen rahansa Birdmanin voitolle Oscareissa ja kuinkas sitten kävikään.
  • Miksi otan nämä kiltojen palkinnot tänä vuonna esille; koska mielenkiintoisesti PGA jätti muutaman ennnakkosuosikin ehdokkuuksien ulkopuolelle muun muassa Room, Carol ja Steve Jobs!!!!! Mitä tämä tarkoittaa Oscar-kisan kannalta? Ei se ainakaan näiden elokuvien mahdollisuuksia parantanut.


...=)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...