12 tammikuuta 2016

American Crime, 1. tuotantokausi

En usko, että liioittelen, kun sanon, että American Crime on paras tv-sarja, jota olen katsonut. Sain kylmiä väreitä, kun näin sarjan rakenteen avautuvan edessäni. Tv-sarjoissa yleensä on se onglema, että ne eivät muodosta kunnollista tarinan arkkia. Elokuvissa on vain rajattu aika kertoa tarina, joten siihen pakostakin muodostuu jonkinlainen rakenne. Kronologisuudessaan tv-sarjat voisivat periaatteessa jatkua ikuisuuteen ja jokaisen jakson myötä esitettäisiin uusi juonenkäänne. American Crime 1. tuontokaudellaan antaa yhden tapahtuman, esittelee siihen liittyvät hahmot ja antaa heille jonkinlaisen päätöksen kauden loputtua, tapahtumat selvittyä. Periaatteessa se on kuin yksi pitkä elokuva. Seuraava tuotantokausi kertoo ihan eri tapahtumasta ja eri hahmoista. Tällöin hahmoihin ja heidän tilanteeseen samaistuminen on helpompaa. American Crime onkin tv-viihteenä erittäin rankkaa, riipivää ja synkkää, mutta täydellisen syvällistä, koskettavaa ja ajatuksia herättävää.

Sarja alkaa siitä, kun Timothy Huttonin esittämä Russ Stokie saa puhelinsoiton, että hänen poikansa Matt on murhattu kotonaan ja hänen vaimonsa Gwen kamppailee vielä hengestään sairaalassa. Uhrin lähiomaisiin kuuluu myös Russin ex-vaimo Barb (Felicity Huffman), Russin toinen poika Mark sekä hänen kihlattunsa Richelle sekä Gwenin vanhemmat Tom ja Eve. Murhaan liittyy heroiiniriippuvainen nuori pariskunta Aubry ja Carter, joita epäillään osallisuudesta murhaan, sekä silminnäkijä Hector sekä avunannosta murhaan syytetty nuori Tony Gutiérrez ja hänen perheensä, jonka maine tuhoutuu Tonyn joutuessa nuorisovankilaan.

Sarja kertoo kattavasti jokaisen murhaan liittyvän näkökulman, mikä on poikkeuksellista. Rakastin sitä. Kuinka ihanaa on seurata perinpohjaista draamaa, joka ei ota yhtä tiettyä näkökulmaa, joka ei osoita sormeaan edes murhaajalle. Kaikelle tapahtuneelle annetaan syy, jokaiselle teolle, jokaiselle sanalle, jokaiselle syytökselle, jokaiselle ystävälle ja jokaiselle vihamiehelle. Kaikki saavat sanottavansa. Sitä voisi kuvitella, että kun jokaisen puolelle asetutaan, niin katsojan olisi vaikea tuntea sympatiaa ketään kohtaan, mutta käykin päin vastoin. Kun tunnemme jokaisen henkilön tarinan, samaistumme syvästi jokaisen tarinan henkilöön ja jokaiseen aspektiin tästä kamalasta kohtalosta, jonka hahmot, kukin, joutuvat kohtaamaan.

1. tuotantokaudella on 11 melkein tunnin mittaista jaksoa. Itse en pystynyt tavalliseen tapaani bingewatchaamaan kaikkia jaksoja putkeen. Tätä sarjaa ei voi hotkaista kerralla. Jokainen jakso on niin koskettava ja niin dramaattinen ja synkkä, että vaatii oman aikansa käsitellä jaksoissa esitettyjä tunteita ja teemoja. Kipu on kuitenkin niin universaali tunne, että en usko, että kukaan pystyy ottamaan tätä sarjaa kevyesti.

Kaikki sarjan näyttelijät ovat henkeäsalpaavan täydellisiä, mutta huomion varastaa yksinoikeudella Felicity Huffman. USA Today-lehden tv-kriitikko Robert Bianco yltyi jopa kehumaan häntä tämän hetken parhaimmaksi näyttelijäksi, mutta se saattoi olla jo vähän liioittelua. Mutta en yhtään ihmettele miksi hän näin sanoi. Huffman saa ladattua jokaiseen kohtaukseensa järkyttävän suuren määrän tunnetta, patoutunutta vihaa poikansa murhan takia sekä menneisyyden käsittelemättömiä tunteita, jotka hallitsevat vielä tätä naista tänä päivänkin ja tekevät hänen nykyisestä elämästä rankkaa elettävää. Ymmärrämme, miksi hänellä saattaa olla rasistisia ennakkoajatuksia, kun käy ilmim, että hänen poikansa murhannutta epäillään mustaihoiseksi ja ymmärrämme hänen epätoivonsa ja turhautumisensa kun murhatutkinta ja sitä seurannut oikeudenkäynti hoidetaan huonosti. Heti ensimmäisestä hetkestä kun näemme Huffmanin Barb Hanlonin tiedämme millainen hahmo hän on. Hän on elämänkovettama, määrätietoinen nainen. Ja silti kauden kuluessa odotamme aina saavamme tietää, mitä Barb kokee seuraavaksi ja miten hän käsittelee häntä kohdanneet asiat ja pystyykö hän vielä joskus olemaan rehellinen itselleen ja ennen kaikkea hyväksymään itsensä ja sitä kautta ympärillään tapahtuvat asiat.

Miten Huffman puristaa nahkaisen käsilaukkunsa remmiä, tai miten Huffmanin käyttämät tummanruskeat piilolinssit kertovat hahmosta paljon olennsta ovat esimerkkejä Huffmanin että sarjan nerokkuudesta. Jokainen yksityiskohta on osa kokonaisuutta. Jokainen pala sopii tähän palapeliin täydellisesti. Jokaisella kohtauksella on tarkoitus ja jokaisella koetulla tunteella osa loppuratkaisussa. Sarja on täydellinen, koska koemme sen tapahtumat kuin omanamme, se on inhimillinen, syvällinen sekä vaikuttava. Pidin erityisesti siitä, kuinka paljon sarjan ohjaajat saivat kerrottua pelkillä kuvakulmilla.

...=)






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...