08 helmikuuta 2014

TV Thursday #21: Kehuttu, mutta ei iske

PÄIVITYS! Tämän tekstin kirjoittamisesta on jo aikaa, mutta on jotenkin hauskaa lukea minun inhoani Orange is the New Black-sarjaa kohtaan tuolloin, sillä nykyään rakastan kyseistä sarjaa! Se on noussut nopeasti yhdeksi suosikeistani ja todellakin suosittelen sitä kaikille! Oikeasti, nimenomaan sarjan hahmot tekevät siitä niin ainutlaatuisen, kukin isosta näyttelijäkaartista saa hahmolleen paljon aikaa ja oman taustatarinan ja yhtäkään hahmoa ei jätetä ns. heitteille, vaan kaikkiin keskitytään tasapuolisesti. Myöskin minusta vankilamiljöötä käytetään todella upeasti oikean elämän ns. koelaboratoriona, eli aiheet, joita ohjelma käsittelee ovat täysin heijastettavissa oikeaan maailmaan. Upeaa, upeaa, upeaa! Mutta jätän tuon alkuperäisen valitukseni tuohon, sillä se vain osoittaa kuinka väärässä joskus ihmiset (myös minä!) saattaa olla!

Tällä kertaa kysäistäänkin eroasi makuasioissa - mitä sarjaa olet kuullut kehuttavan, mutta itse perehtyessäsi kyseiseen sarjaan, se ei vain iskenyt? Oliko sarja mielestäsi vain totaalisen tylsä, vai kenties vain vastoin omaa makuasi?

Mieleen tuli tietenkin ensin sarjoja, josta en vain tykkää kuten lähes kaikki CSI:t ja Greyn Anatomia, mutta sitten mietin, että onko ne muka ylistettyjä... Joten päädyin seuraavanlaiseen listaan:


  • 30 Rock -- En vain ymmärrä sarjaa. Olen jopa muutaman jakson katsonut, olihan han se ihan katsottava, mutta ei siinä mitään hauskaa ollut. Itse asiassa, se oli niin epähauskaa, että se arpeutti Tina Feyn minulle täysin. Se vaati Date Nightin ja kahdet Golden Globe-gaalan juonnot, jotta lämpenin hänen koomikalleen täysin. Sarjassa 30 Rock hän ei vain toimi.
  • Frasier -- ja nyt saan varmaan koko internetin vihat päälleni, mutta en ymmärrä sarjaa lähes ollenkaan. Myönnän, että en ole istunut jaksoa läpi alusta asti aina loppuun asti, mutta olen esimerkiksi nähnyt jakson jakson keskeltä jakson loppuun, enkä pitänyt sitä kovin hauskana. I don't get it.
  • Simpsonit -- Nyt ainakin saan koko internetin vihat päälleni, ja simpsoneita olen katsonut useita jaksoja, eri tuotantokausia ja minusta ne ovat vain ärsyttäviä ja 12-vuotiaan tasolle sopivaa huumoria. Sama pätee muihin ns. aikuistenpiirrossarjoihin kuten Futurama, Family Guy, South Park ja mitä näitä nyt on Pasila. King of the Hill-sarjaa olen katsonut useita jaksoja ja silloin pidinkin sarjasta, että siitä minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Mutta ehkä tämä koko aikuistenpiirretty-genre on minulle täysin outo juttu. 
  • Vielä viimeisenä Orange is the New Black -- jatkan nyt sitten provosoivalla linjallani, olen pahoillani, jos joku listastani suuttuu, tämä on siis vain minun mielipide ja onkin hyvä, että joku toinen tykkää ja joku toinen ei... Katsoin ensimmäisen kauden ensimmäisen jakson, koska olin kuullut vain hyvää sarjasta. Monet sanoivat sen olevan paras tv-sarja ikinä. Mutta jakson puolessa välissä minulla oli niin tylsää. En ymmärtänyt tätäkään sarjaa. En oikein tiennyt pitäisikö nauraa vai mitä? En tajunnut, mihin sarja johti, en pitänyt siitä yhtään. Lisäksi se oli todella realistinen ja ahdistava, kaksi piirrettä, jota ehkä elokuvissa kunnioitan, mutta valitettavasti minun tv-makuni on sitcom-painoitteinen plus muu ns. viihde-ohjelma-painoitteinen, eli katsojaystävällisten sarjojen ystävä, mikä on sinänsä mielenkiintoista, koska se on juuri mitä en hae elokuvista...???
     

5 kommenttia:

  1. Mä en kans ymmärrä 30 Rockia.. se on siis niiiin huono! Mukamas hauska mutta loppujen lopuksi älyttömän awkward... Frasieristä tykkään kyl silleen yleensäottaen, mutta INHOAN Frasieria. Siis ks hahmoa. Psykiatriksi se äijä on niin tyhmä ja tönkkö ettei mitään rajaa, ja sen mukamas hauskat mokat on samalla tyylillä awkwardeja ja myötähäpeää luovia kuin 30 rock... Sarjan pitäs mielestäni kertoa sen veljestä, Nilesista, eikä Frasierista...

    VastaaPoista
  2. Etkö ole koskaan kokenut itseinhoa tai muuten vaan alemmuuden tunnetta, kun et Liz Lemoniin samaistu? Jos 30 Rock ja Simpsonit ei uppoa, niin missään nimessä EN suosittele myöskään mainiota The Criticiä (1994-95); Simpsonien kirjoittajien satiiria viihdemaailmasta, jonka päähenkilöä lytätään enemmän kuin edellä mainittua Liz Lemonia.

    Mietin joku aika sitten, että mitä mahtaisit olla mieltä Mean Girlsistä, jos ottaa huomioon, että siinä on ainakin yksi lempinäyttelijäsi (kai?), yksi inhokkisi (kai?) ja yksi, jolle olet lämmennyt kahden Golden Globe -juonnon ja Date Nightin jälkeen. Ja kuinka ollakaan, "Elokuvat A-Ö" -listalla komeilee kokonaiset YKSI tähti! Älyllä ja kypsällä otteella, tietoisena high school -leffojen perinteistä ja härskeillä käänteillä kirjoitetulle epä-romcomille, jossa hajotetaan roolilokerointeja.

    Oikeasti, yks tähti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, ensinnäkin anteeksi, että nyt vasta vastailen. Olen jo aikaisemminkin valittanut sadistisesta sähköpostitilistäni, jonka PITÄISI ilmoittaa minulle jokaisesta kommentista blogini puolella, mutta eipäs vaan ilmoittelekaan aina.

      Hymyilin pidemmän aikaa kommentillesi, muuten. Olen tooooodella otettu, että olet jaksanut panostaa aikaasi tutkien leffamakuani oikein lukemalla tuon kilometrin mittaisen sivun näkemilleni leffoille ja oikein muistat minun lempparinäyttelijöitäni (KIITOS <3)

      En lähtökohtaisesti perusta komediasta, jossa ainoa tehtävä katsojana on tuntea myötähäpeää tai kiukkua päähenkilön puolesta sille, miten häntä kohdellaan. I-N-H-O-A-N sellaista komiikkaa...

      Ehkäpä juuri siksi en pidä 30 Rockista, koska koen (niin paljon) itseinhoa tai alemmuuden tunnetta ja en haluaisi viihteen muodosa siitä mitään muistutusta ;)

      Selventääkseni: Lempinäyttelijäni: Rachel McAdams - kyllä
      Inhokkini: Amanda Seyfried - kyllä
      yksi jolle olen lämmennyt myöhemmin: Tina Fey - kyllä

      Osuit naulan kantaan!!


      Mean Girls on enemmänkin minulle juuri tyhmyydellä ja epäkypsällä otteella, kylläkin tietoisena high school-leffojen perinteistä ja härkeillä käänteillä kirjoitettu teinihömppä, jonka ei pitäisi tarjota aikuiselle katsojalle mitään. Rachel McAdamsin narttumaisesta pahiksesta kylläkin pidin. Mutta tänä päivänäkään en voi sietää Lizzy Caplania missään roolissa. Jotenkin Mean Girls vaan teki hänet liian hapokkaaksi.

      Oikeasti, yks tähti ;)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...